
          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za maj 2013. 
 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Narodni poslanik Srpske napredne stranke i predsednik skupštinskog Odbora za ustavna 

pitanja, Vladimir Cvijan, podneo je krivičnu prijavu protiv direktora i urednika „Naših novina“, 

Vuka Vučurevića i Antonija Kovačevića, zbog navodnog ugrožavanja bezbednosti njegovog 

šestogodišnjeg sina. Cvijan je u Skupštini Srbije pred novinarima optužio Vučurevića i 

Kovačevića da su manijaci i pedofili. Objasnio je da je dan pre nego što je podneo krivičnu 

prijavu, primio telefonski poziv iz „Naših novina“. Novinarka ga je pitala gde je proveo praznike, 

iz čega je zaključio da su „Naše novine“ došle u posed fotografije njegovog sina i supruge s 

njenog profila na Fejsbuku. Cvijan tvrdi da su mu iz „Naših novina“ pretili objavljivanjem 

fotografija maloletnog sina. On je pozvao nadležne da istraže motive Vučurevića i Kovačevića i 

preduzmu sve mere protiv njih. Cvijan je direktora i urednika „Naših novina“ opisao kao ljude 

koji „imaju dugu istoriju raznog ... nenormalnog ponašanja, i u svojoj porodici i oni lično“. Nazvao 

ih je „najgorim pedofilima u Srbiji“ i pozvao roditelje da ovim ljudima ne dozvole da prilaze 

njihovoj deci, a novinarima da prave razliku izmedju političara koji obavljaju javne funkcije i 

njihovih porodica. Nakon Cvijanovog obraćanja u Skupštini, na vozilima koja su se nalazila u 

okolini redakcije „Naših novina“ postavljani su leci s fotografijama Vučurevića i Kovačevića i 

natpisom „Pažnja! Pedofili“. Ove letke Cvijan je prethodno pokazivao novinarima. Tekst 

povodom koga su „Naše novine“ tražile Cvijanov komentar i fotografije za koje je rekao da su 

skinute s Fejsbuk profila njegove supruge, objavljeni su u „Našim novinama“ pod naslovom 

„Srbija u dubiozi, Cvijan u Dubaiju“. Tekst je najavljen na naslovnoj strani uz komentar: „Cvijan 

se luksuzira i preti novinarima“. Takođe se navodi da je Cvijanov aranžman koštao 1.400 evra i 

citira se njegova izjava da ga je putovanjem častila žena. Takođe se citiraju i psovke i pretnje koje 

je izrekao novinarki. Opisan je i dijalog novinarke sa Cvijanom a nisu izostavljene ni pretnje i 

psovke koje je, prema tvrdnjama „Naših novina“, funkcioner SNS-a izrekao. Delegacija Evropske 

unije u Srbiji i Nezavisno udruženje novinara Srbije osudili su napade funkcionera SNS-a na 

članove redakcije „Naših novina“, dok su iz Udruženja novinara Srbije tražili da se ispita da li je 

Cvijan zaista distribuirao letke na kojima je, pоrеd fоtоgrаfiја Vučurеvićа i Kоvаčеvićа, pisаlо: 

„PАŽNЈА! PЕDОFILI!!! Моlimо rоditеlје dа nе dоzvоlе оvој dvојici dа prilаzе njihоvој dеci! 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za maj 2013. 
 

 

Nајbоlје ih оdmаh priјаvitе nајbližој stаnici pоliciје!“ Redakcija „Naših novina“ zatražila je da im 

se dodeli policijsko obezbeđenje. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi 

pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

Do sada je, makar u Srbiji, nezabeleženo da narodni poslanici nezadovoljni izveštavanjem 

medija, optužuju novinare da su pedofili i čak podnose protiv njih prijave za ugrožavanje 

bezbednosti maloletnika. Zakon o javnom informisanju predviđa da su nosiocima državnih i 

političkih funkcija ograničena prava na zaštitu privatnosti ako je informacija važna za javnost 

upravo s obzirom na činjenicu da lice na koje se odnosi informacija vrši određenu funkciju, te 

srazmerno opravdanom interesu javnosti u svakom konkretnom slučaju. Takođe, Zakon 

predviđa da su poslanici obavezni da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost i to 

pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Koliko god tema oko koje je došlo do 

međusobnih optužbi narodnog poslanika i novinara zapravo bila banalna (gde je poslanik 

proveo praznike), Cvijanova reakcija, a posebno distribucija letaka sa fotografijama novinara i 

tekstom kojim njihovo životno i radno okruženje upozorava da je reč o pedofilima i poziva da 

sklanja decu od njih i prijavljuje ih policiji, ne samo da je više nego neprimereno, već i do sada u 

Srbiji nezabeleženo. Takođe, lažno prijavljivanje, u srpskom Krivičnom zakoniku je krivično delo 

koje se kažnjava zatvorom od tri meseca do tri godine. Osim saopštenja i osuda Cvijanovog 

postupka, izgleda da reakcije bilo kog nadležnog organa nije bilo. Predsednik SNS-a i 

potpredsednik vlade, Aleksandar Vučić, izjavio je da ćе „držаvа dа zаštiti nоvinаrе ’Nаših nоvinа’ 

i svе drugе grаđаnе“ i rekao da nije čuо Cvijanovu strаnu pričе аli da nе misli dа је skupštinа 

оdgоvаrајućе mеstо zа rаzrаčunаvаnjе pоslаnikа i nоvinаrа. Na ovaj način Aleksandar Vučić 

izbegao je da odgovori da li distribucija letaka kojima se novinari optužuju da su pedofili, u 

sredini u kojoj žive i rade, predstavlja prihvatljivu reakciju političara u slučajevima kada novine 

o njemu ne pišu na način koji mu odgovara, ili nedopustiv poziv na linč povodom kojega je 

država morala da reaguje. 

 

1.2. Udružеnjе nоvinаrа Srbiје (UNS) zatrаžilo je dа pоliciја u Prоkuplјu utvrdi i јаvnо sаоpšti 

svе činjеnicе pоvоdоm tvrdnji Bilјаnе Rоgаnоvić, dоpisnicе Јužnih vеsti iz оvоg grаdа, dа јој је 

prеdsеdnik Srpskе nаprеdnе strаnkе iz Prоkuplја, Dаrkо Lаkеtić, pоslао prеtеću pоruku. 

Rоgаnоvićeva tvrdi da je sа brоја tеlеfоnа Dаrkа Lаkеtićа dobila SМS u kојеm је pisаlо: 

„Priјаtеlјski tе оpоminjеm dа pаziš štа pišеš i štа pričаš. Zаоbilаzi SNS, mеnе i mоје lјudе u 

širоkоm luku. Аkо ti nеštо niје јаsnо, zоvi mеnе, nе mеšај i nе zоvi drugе lјudе, јеr ti оni ništа nе 

mоgu pоmоći аkо ti ’brlјаš’ kао dо sаdа“. Lаkеtić је već narednog dana pоzvао Rоgаnоvićku i 

rеkао dа оn niје pоslао SМS. Nаkоn štо је ona pretnje priјаvilа pоliciјi, Lаkеtić је nju priјаvio zа 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za maj 2013. 
 

 

lаžnо priјаvlјivаnjе. „Nisаm pоslао nikаkаv SМS Bilјаni Rоgаnоvić. Ја sаm аpеlоvао nа МUP dа 

štо prе utvrdi kо је pоslао tu pоruku i dа tај zа tо оdgоvаrа“, rеkао је Lаkеtić UNS-u.  

 

Krajem maja zabeležen je slučaj pretnji koje su stigle pismom rеdаkciјi rаdiја Stо plus u Novom 

Pazaru. Pismo je poslato iz Beograda. Glаvni i оdgоvоrni urеdnik Rаdiја Stо plus, Ishаk Slеzоvić, 

izjavio je dа nе mоžе nikоgа dа оptuži zа prеtnjе јеr, kаkо nаvоdi, „Rаdiо Stо plus svаkоgа dаnа 

оbјаvi nеštо štо sе nеkоmе nе sviđа“. Slučај je priјаvlјеn pоliciјi.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav pritisak na javno 

glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Ono što, međutim 

posebno zabrinjava je to što se u slučaju pretnji novinarima nadležni organi ne oglašavaju 

blagovremeno, čak ni u slučajevima koje bi po svemu sudeći bilo lako istražiti. U tom smislu, ako 

bi bilo preoptimistično utvrditi ko bi mogao biti pošiljalac pretećeg pisma Rаdiјu Stо plus, izvor 

pretnji dоpisnici Јužnih vеsti iz Prokuplja morao bi lako i brzo biti utvrđen. Naime, po Zakonu o 

elektronskim komunikacijama, operatori mobilnih mreža dužni su da zadrže podatke koji, 

između ostalog, služe utvrđivanju i izvora komunikacije i opreme korišćene za njeno slanje, kao i 

lokacije mobilne opreme u trenutku slanja. Kada nadležni mesec i više dana ne saopštavaju ko 

zapravo stoji iza pretnji novinarima, to onda vodi do novih pretnji, prijava za pretnje na koje se 

odgovara prijavama za lažno prijavljivanje, i rastu zabrinutosti i osećaja ugroženosti kod svih 

novinara. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Viši sud u Beogradu delimično je usvojio tužbu političkog analitičara Đorđa Vukadinovića 

i obavezao književnika Svetislava Basaru da Vukadinoviću naknadi nematerijalnu štetu zbog 

pretrpljenih duševnih bolova zbog povrede časti i ugleda u iznosu od 150.000,00 dinara sa 

zakonskom zateznom kamatom do isplate. Presuda je doneta povodom Basarine kolumne 

„Dvogodišnjica“, objavljene u dnevnom listu „Danas“ 18.2.2010. godine, o dvogodišnjici 

proglašenja nezavisnosti Kosova. U tekstu, Basara piše o neredima u Beogradu na dan 

proglašenja nezavisnosti Kosova, i dodaje da su „patriotske snage ... podržale i opravdale 

demoliranje, a Vukadinović i Antonić, udarne tekstualne pesnice Koštuničine hunte, dali su se, 

jedan na tipovanje ‘individua koje kod kuće drže američke zastave’, a drugi na usmeravanje 

pravednog rušilačkog besa na televiziju B92...“.  Vukadinović je u tužbi tvrdio da su mu autor 

teksta, urednik dnevnih novina „Danas“ i osnivač ovog javnog glasila grubo povredili 

dostojanstvo, ugled, čast i prava ličnosti. Takođe, naveo je da je kvalifikacijom da je „udarna 

tekstualna pesnica Koštuničine hunte“, povezivanjem sa ekscesima pojedinaca koji su pravili 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za maj 2013. 
 

 

nerede i navođenjem da je „tipovao individue koje kod kuće drže američke zastave“, a naročito 

stavljanjem ovih navoda u kontekst podstrekavanja na nerede i opravdavanja nereda sa njegove 

strane, izvršeno objavljivanje izmišljenih, uvredljivih, neproverenih i apsolutno netačnih 

informacija, kojima je njemu naneta šteta. Prvostepenom presudom sud je tužbeni zahtev odbio 

u odnosu na osnivača „Danasa“ i urednika, jer je, kako se u presudi navodi, „tekst vrednosni, a ne 

činjenični sud tuženog prvog reda, gde se tužilac ne označava kao počinilac krivičnog dela, niti su 

se koristile psovke i druga uvredljiva imena, u kom slučaju bi postojala odgovornost glavnog i 

odgovornog urednika i osnivača javnog glasila“. U odnosu na autora, tužbeni zahtev je usvojen, u 

pet puta nižem iznosu od onoga koji je tužilac tražio. U obrazloženju presude, sud navodi da 

tuženi Svetislav Basara nije postupao u skladu sa dužnom novinarskom pažnjom jer nije ostvario 

neposredni kontakt sa tužiocem. Tuženi je izjavio žalbu Apelacionom sudu u Begradu. 

 

Konkretna presuda interesantna je iz više razloga. Ona prvo pokazuje koliko se srpski sudovi i 

danas, punu deceniju nakon ratifikacije Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih 

sloboda, muče sa njenom primenom, a posebno sa primenom prakse Evropskog suda za ljudska 

prava u primeni člana 10. Konvencije. Prvo što pada u oči je činjenica da sud istovremeno i nalazi 

da je izneti sud o Đorđu Vukadinoviću vrednosan ali i da je uvredljiv i neproveren. U odnosu na 

prvo, Evropski sud za ljudska prava još je u svojoj odluci, u predmetu Handyside protiv 

Ujedinjenog kraljevstva, iz 1976. godine, našao da „sloboda izražavanja predstavlja jedan od 

suštinskih temelja takvog društva, jedan od osnovnih uslova njegovog napretka i razvoja svakog 

čoveka“, te da je ona „prema stavu 2 člana 10, ... primenjiva ne samo na ‘informacije’ ili ‘ideje’ 

koje su primljene s odobravanjem ili se smatraju neuvredljivim ili nevažnim, već takođe i na one 

koje vređaju, potresaju ili uznemiravaju državu ili neki deo stanovništva“. Evropski sud za 

ljudska prava zaključuje da su to „zahtevi pluralizma, tolerancije i slobodoumlja bez kojih nema 

demokratskog društva“. U odnosu na drugo, Evropski sud za ljudska prava je takođe u jednoj 

svojoj staroj odluci, u predmetu Lingens protiv Austrije, 1986. godine, našao da „postojanje 

činjenica može biti dokazano, dok istinitost vrednosnih sudova nije podložna dokazu“. 

Paradoksalno, dok po Evropskom sudu za ljudska prava istinitost vrednosnih sudova nije 

podložna dokazu, po srpskom sudu moguće je biti osuđen na isplatu naknade štete zbog 

„neproveravanja” vrednosnih sudova. Takođe, čudni su i razlozi iz kojih sud, u odnosu na 

odgovornog urednika i izdavača, donosi različitu odluku od one koju je doneo u odnosu na 

autora teksta. Zakon o javnom informisanju kaže da novinar, odgovorni urednik i pravno lice 

koje je osnivač javnog glasila koji su pre objavljivanja s pažnjom primerenom okolnostima mogli 

utvrditi neistinitost ili nepotpunost informacije, solidarno odgovaraju za materijalnu i 

nematerijalnu štetu prouzrokovanu objavljivanjem informacije. U konkretnom slučaju, sud 

kreira novi osnov za isključenje odgovornosti odgovornog urednika i izdavača, koji zakon ne 

poznaje, tako što nalazi da bi ta odgovornost, specifično za štetu nanetu vrednosnim sudovima 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za maj 2013. 
 

 

postojala samo u slučaju povrede prezumpcije nevinosti i korišćenja psovki i „drugih uvredljivih 

imena“. Za očekivati je da ovakva presuda neće izdržati test Apelacionog suda u postupku po 

žalbi, ali sama činjenica da je uopšte ovako mogla biti doneta, odnosno obrazložena, pokazuje 

koliko još Srbija mora da radi na unapređenju kapaciteta svog pravosuđa da postupa u 

medijskim sporovima, i to da postupa onako kako Zakon, Konvencija i Ustav propisuju, saglasno 

važećim međunarodnim standardima ljudskih i manjinskih prava, kao i praksi međunarodnih 

institucija koje nadziru njihovo sprovođenje. 

 

2.2. Početkom maja strankama je dostavljena presuda Apelacionog suda u Novom Sadu, 

kojom je preinačena prvostepena presuda Višeg suda u Somboru i odbijen kao neosnovan 

tužbeni zahtev Petra Kovačevića i Branke Prodanović Kovačević, roditelja Miladina Kovačevića, 

protiv Radiodifuznog preduzeća „B92“, Verana Matića, kao glavnog i odgovornog urednika 

Televizije B92 i Nikole Radišića, novinara. Sporni prilog u Vestima TV B92 odnosio se na sudski 

postupak protiv Miladina Kovačevića. Podsetimo, Kovačević je 2008. godine, u Bostonu, u SAD, 

pretukao svog kolegu sa Univerziteta Brajana Štajnhauera. Nakon što su američke vlasti 

Kovačeviću oduzele putnu ispravu, srpski konzulat izdao mu je kopiju sa kojom je on napustio 

SAD i na taj način izbegao da mu se sudi pred američkim sudovima. Tim povodom na 

optuženičkoj klupi našli su se i konzul i vicekonzul Srbije u Njujorku. Vest na TV B92 o suđenju 

Kovačeviću u Beogradu, završena je rečenicom da je njegov slučaj koštao poreske obveznike u 

Srbiji 1.000.000 dolara, od čega 100.000 dolara za plaćanje kaucije za puštanje iz pritvora u SAD 

i 900.000 dolara, koliko je država Srbija platila za troškove Štajnhauerovog lečenja. Petar 

Kovačević i Branka Prodanović Kovačević, Miladinovi roditelji, tvdili su da je ova informacija 

netačna, jer su kauciju platili oni sami od svojih sredstava, te da im je objavljivanjem naneta 

šteta. Viši sud u Somboru štetu im je i dosudio, u iznosu od 200.000 dinara, ali je Apelacioni sud 

u Novom Sadu tu odluku preinačio. U obrazloženju drugostepene presude je navedeno da ne 

postoji uzročna veza između povrede časti i ugleda Petra Kovačevića i Branke Prodanović 

Kovačević i objavljivanja sporne netačne informacije, niti postoji obaveza B92, Verana Matića i 

Nikole Radišića da Kovačevićima naknade bilo kakvu štetu u vezi sa objavljivanjem predmetne 

informacije, budući da se oni u tekstu uopšte ne spominju, ne ukazuje se na njihovo moralno ili 

pravno neprihvatljivo ponašanje, niti se bilo šta u vezi sa njima implicira. 

 

Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu ukinuta je jedna vrlo čudna odluka Višeg suda u 

Somboru, a na izvestan način otklonjena neizvesnost koja je postojala u čitavom nizu drugih 

postupaka koje su Kovačevići protiv različitih medija podneli pred istim sudom i istim povodom. 

U konkretnom slučaju naime, izvor pogrešne informacije da je država na Kovačevića potrošila 

milion, a ne 900.000 evra, najverovatnije je bio jedan od Kovačevićevih advokata koji je to, 

moguće omaškom, izjavio. Ono što je u čitavoj stvari moglo biti opasno je presedan koji je 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za maj 2013. 
 

 

presuda Višeg suda u Somboru mogla kreirati, a po kome bi u sporu povodom informacija o 

tome kako se troši državni novac, i oni umesto kojih je država nešto plaćala, mogli uspešno 

istupati kao tužioci ako su makar deo troškova snosili sami. Apelacioni sud u Novom Sadu 

ispravno je uočio da ne postoji uzročno-posledična veza između reputacije Kovačevića i 

informacije o tome da li je država nešto platila 100.000 dolara manje ili više. Apelacioni sud u 

Novom Sadu čak kaže da je negativna predstava o Kovačevićima kod određenog broja ljudi 

posledica njihovog dovođenja u vezu sa negativnom predstavom koja u javnosti postoji o 

njihovom odraslom sinu a ne greške u iskazivanju iznosa koji je država nešto platila ili nije 

platila, koju su mediji napravili. Ova presuda može biti značajna i zbog toga što je jedna od retkih 

u Srbiji koja potvrđuje da novinar ima pravo na grešku, te da svaka novinarska greška nije 

automatski i osnov za naknadu štete. 

 

 


